Identitás és márkázás felső fokon: diskurzushibridizáció a brit egyetemek online kommunikációjában
- Miről fog szólni az előadás?
Igazából arról szól az egész, hogy az egyetemek (vagy bármely más állami támogatásban részesülő intézmények) egyre inkább üzleti módon operálnak. Ezen belül az egyetemeknek a honlapjait vizsgálom, és a promóciós videofilmjeit, amiben érdekes módon azt figyeltem meg, hogy nem csak tudományos diskurzus folyik, hanem egyre inkább megpróbálják eladni magukat különböző hirdetési technikákhoz hasonló promóciós nyelv használatával és képi eszközökkel. Én pont ezt vizsgálom, hogy a képi és nyelvi eszközök hogyan erősítik fel egymás promóciós jelentését, és hogyan hibridizálják a korábbi tudományos nyelvet; illetve hogy ennek milyen hátulütői és előnyei vannak.
- Pozitív vagy negatív jelenség a diskurzushibridizáció?
Attól függ, hogy honnan vizsgáljuk. A globálisan változó világban, az egyetemek szempontjából létfontosságúvá vált, az állami források megcsappanásával, hogy be tudnak hozni olyan tőkét, amellyel továbbra is működőképessé tudják magukat tenni. Így nyílhat lehetőség a tandíj csökkentésére. Pozitív, ha arra gondolunk, hogy flexibilisebbek az egyetemek és anyagilag is függetlenednek mondjuk az államtól valamilyen szinten. De negatív is, mert emiatt sokkal nagyobb lesz a beleszólásuk az üzleti élet szereplőinek az egyetemek működésébe. Míg az üzleti szereplőknek rövidtávú érdekeik vannak, addig az egyetemek ellátnak nagyobb társadalmi feladatokat is. A kérdés az, hogy mi a szerepe az egyetemnek ill. fenntartható-e a szerepe?
- Előadásában lesz valamilyen hivatkozás a magyar egyetemekre?
Végeztem kutatásokat, és van is ezzel kapcsolatban publikációm, hogy Magyarországon milyen a helyzet. Végül is miért ne lehetne, ha már az ELTE-n vagyunk, egyik sokkoló képként lejátszani a Bölcsészkar honlapjáról egy felvételt. Szoktam ilyesmivel sokkolni a közönséget, hogy mi hogy állunk ehhez képest. Nyilvánvalóan nálunk később kezdődött el a promóciós nyelv beszivárgása a tudományos nyelvbe, amiket az egyetemek képviselnek.